TOP STORIES Αρθρογραφια Κοινωνία Μετεωρολογία και Κλίμα

Γιατί την Μεγάλη Παρασκευή επικρατεί “μαύρος ουρανός” …

Σήμερα μαύρος ουρανός σήμερα μαύρ’ ημέρα

σήμερα εσταυρώσανε των πάντων βασιλέα.

Με αυτό το μοιρολόι της Παναγιάς μεγαλώσαμε οι περισσότεροι στα χωριά μας στη δεκαετία του 60, τότε που οι γιαγιάδες και οι μανάδες μας μάθαιναν τους στίχους, για να τους περάσουμε και μεις με την σειρά στα παιδια μας. Με τα μάτια της ψυχής , βλέπαμε την φύση να συμπάσχει με την Παναγιά και αναγνωρίζαμε στον ουρανό δυσοίωνα σημάδια, τη μέρα της Σταύρωσης.

“Βλέπει τον ουρανό θαμπό και τ’ άστρα φουρκωμένα

και το φεγγάρι το λαμπρό στο αίμα βουτηγμένο.

Τι έχεις, ήλιε, κι είσαι θαμπός ; αστρί μου φουρκωμένο ;

και συ φεγγάρι μου λαμπρό στο αίμα βουτηγμένο ; “

Ποιός δεν δάκρυσε και δεν ανατρίχιασε σε αυτόν τον πόνο της Παναγιάς  και ποιός δεν διαπιστώνει ακόμη μέχρι σήμερα ,  ότι ο καιρός τις περισσότερες Μεγάλες Παρασκευές είναι τουλάχιστον μουντός. Ακόμη και αυτή η αραιή συννεφιά  αρκεί για να μας δηλώσει ότι και ο καιρός φανερώνει τη θλίψη της φύσης για τα Πάθη του Ιησού.

Βέβαια σε ορισμένες περιοχές ή κάποιες χρονιές υπάρχουν εξαιρέσεις, με τον καιρό να είναι “κλειστός” μια μέρα πριν ή μια μέρα μετά, και τη Μεγάλη Παρασκευή να είναι ηλιόλουστος με αραιή συννεφιά έστω και για λίγο. Παρόλα αυτά έστω και στατιστικά επιβεβαιώνεται η άποψη ότι  η Μεγάλη Παρασκευή είναι μια μέρα μουντή όχι μόνο για την ψυχή  αλλά και για την φύση .

Αυτός ο «κανόνας» φαίνεται να επιβεβαιώνεται και φέτος σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της ΕΜΥ. Παρότι σε κάποιες περιοχές στον παραπάνω χάρτη θα υπάρχει ηλιοφάνεια,  για λίγο ο καιρός θα «κλείσει» και θα επικρατήσει αυτή η κλασσική αραιή συννεφιά της Μεγάλης Παρασκευής.

Από την άλλη μεριά βέβαια υπάρχουν και κάποιοι που δεν πιστεύουν ή δεν μπορούν να πιστέψουν τα περί συμμετοχής της φύσης στη θλίψη της  ημέρας . Ίσως δεν καταλαβαίνουν ή δεν αισθάνονται  οτι στη λατρεία του Θείου, η θρησκευτική γλώσσα που υπάρχει,  δεν αποσκοπεί να είναι ξερά επιστημονική· αλλά επιδιώκει να είναι ποιητική, να φέρνει στον νου αναμνήσεις , να ξυπνά συνειδήσεις  και μερικές φορές να μας προκαλεί συναισθηματικές αντιδράσεις . Χρησιμοποιείται μια γλώσσα που έχει την δυνατότητα να μπορεί συχνά να ερμηνεύεται ξανά και ξανά , να λαμβάνεται κυριολεκτικά, αλληγορικά, μεταφορικά ή συμβολικά, και να αποτελεί παράγοντα για αντιδράσεις της ψυχής . Στα μαθηματικά , σε μιά “θετική επιστήμη” χτίζονται όλοκληρες θεωρίες πάνω στα αξιώματα τα οποία οι επιστήμονες αλλά και οι απλοί άνθρωποι μάθαμε να τα δεχόμαστε χωρίς αποδείξεις γιατί απλά έτσι έχουν . Αναλόγως ο ίδιο ισχύει και στη θεολογία και την θρησκεία. Υπάρχουν τα δόγματα της πίστεως τα οποία τα αποδεχόμαστε και αυτά ως αληθινά και αναμφισβήτητα.  Ακόμη όμως και για αυτούς που εξακολουθούν να έχουν κάποιες αμφιβολίες , υπάρχει επιστημονική απάντηση για τον καιρό που επικρατεί συνήθως την Μεγάλη Παρασκευή.

Το Πάσχα όλοι γνωρίζουμε οτι είναι κινητή εορτή και ο ορισμός της ημερομηνίας του εξαρτάται άμεσα από την πρώτη Πανσέληνο μετά την Εαρινή Ισημερία, η οποία πρακτικά γίνεται είτε στα τέλη Μαρτίου, είτε τον Απρίλιο. Ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστόδουλος ανέφερε στην διδακτορική του διατριβή χαρακτηριστικά : «… αξιοσημείωτον τυγχάνει το γεγονός ότι η Α’ Οικουμενική Σύνοδος, θελήσασα να ορίση την ημέραν εορτασμού του Πάσχα, δεν ώρισε μήνας και ημέρας του Ιουλιανού Ημερολογίου, αλλ’ έθετο ως σταθεράν βάσιν του υπολογισμού την εαρινήν ισημερίαν, δηλ. ώρισε τα κατά τον εορτασμόν ουχί ημερομηνιακώς, αλλ’ αστρονομικώς, και τούτο διότι το κανονικώς ενδιαφέρον δεν είναι η ημερομηνία, αλλ’ η ισημερία» .Η συσχέτιση των Σεληνιακών φάσεων με τον καιρό στην σύγχρονη επιστημονική βιβλιογραφία ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 60 όταν επιστήμονες άρχισαν να μελετούν πιο επισταμένα αυτή τη σχέση. Έτσι, το 1962 δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science μια μελέτη τριών μετεωρολόγων σύμφωνα με την οποία υπάρχει μια σαφής Σεληνιακή περιοδικότητα στις «σοβαρές» βροχοπτώσεις . Η μελέτη έγινε για πολλές περιοχές,στην Αμερική και ακολούθησαν για  Ινδία, τη Νότια Αφρική και αλλού.

Προτού όμως δούμε τις σύγχρονες ας πάμε στα εδάφια της Αγίας Γραφής που γίνεται αναφορά για το κλείσμο του ουρανού εκείνη την ημέρα και τον μεγάλο σεισμό που ακολούθησε .

«Ην δε ωσεί ώρα έκτη και σκότος εγένετο εφ’όλην την γην έως ώρας ενάτης, και εσκοτίσθη ο ήλιος και εσχίσθη το καταπέτασμα του ναού μέσον», (Ευαγγέλιο Λουκά κγ’ 32-49).  «Και ιδού το καταπέτασμα του ναού εσχίσθη εις δύο από άνωθεν έως κάτω, και η γη εσείσθη, και αι πέτραι εσχίσθησαν…», (Ευαγγέλιο Ματθαίου, κζ’ 33-54).

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από το International Geology Review, εξετάστηκε η σεισμική δραστηριότητα γύρω από τη Νεκρά Θάλασσα, η οποία απέχει περίπου 20 χλμ από την πόλης της Ιερουσαλήμ. Σύμφωνα με το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, στο κεφάλαιο 27, καθώς ο Ιησούς ξεψυχούσε επάνω στον σταυρό, ένας δυνατός σεισμός έπληξε την περιοχή, κάνοντας τάφους να σπάσουν και τον ουρανό να σκοτεινιάσει

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Όσον αφορά το σκοτάδι που σκέπασε ολόκληρη την Γη για τρεις ολόκληρες ώρες σύμφωνα με τα Ευαγγέλια, το συγκεκριμένο περιστατικό αναφέρει στα κείμενά του ο Θαλλός, ένας ιστορικός που έγραψε την ιστορία της ανατολικής Μεσογείου περίπου το 52 μ.Χ και ο οποίος αποδίδει το γεγονός αυτό σε μία έκλειψη ηλίουΗ μαρτυρία του Θαλλού για το σκοτάδι που επέπεσε στη γη κατά το πάθος του Κυρίου βρίσκεται μέσω του Ιούλιου  Αφρικανού  στο Χρονικό του Ευσεβίου Καισαρείας. Εδώ υπάρχει το εξής πρόβλημα. Το ίδιο το Χρονικό του Ευσεβίου δεν σώζεται. Το 1606 ο Joseph Justus Scaliger το ανακατασκεύασε από τα σωζόμενα λατινικά αποσπάσματα που βρίσκονται στο Χρονικό του Ιερώνυμου, συμπληρώνοντας αυτά με σωζόμενα αποσπάσματα από την αρμένικη μετάφρασή του. Η προσπάθεια εκδόθηκε στο Thesaurus temporum Eusebii Pamphili Caesareae Palestinae Episcopi, Chronicum Canonum στο Άμστερνταμ.  Στο βιβλίο υπάρχει κι ένα τμήμα με ελληνικά αποσπάσματα κι εκεί αντιγράφει από το Χρονικό του Γεώργιου Σύγκελλου το αντίστοιχο χωρίο (σελ. 77 του τμήματος, σελ. 403 του βιβλίου).  Άρα ουσιαστικά η πραγματική πηγή μας είναι ο Γεώργιος Σύγκελλος, γραμματέας του Πατριάρχη Ταρασίου

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

Η πεποίθηση ότι το φεγγάρι έχει επιπτώσεις στον καιρό είναι παρούσα εδώ και αιώνες. Είναι πιθανώς κατά πολλούς αποτέλεσμα της γνωστής επίδρασης της βαρυτικής δύναμης του φεγγαριού στις παλίρροιες των ωκεανών. Από τις αρχές του 18ου αιώνα οι επιστήμονες προσπαθούσαν να το αποδείξουν. Οι περισσότεροι από αυτούς, ωστόσο, δεν βρήκαν σημαντικά αποδεικτικά στοιχεία. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά το 1900, ανακαλύφθηκε μια σεληνιακή παλίρροια, αλλά το πλάτος της βρέθηκε να είναι τόσο μικρό για να προκαλέσει οποιαδήποτε σημαντική αλλαγή καιρού. Μετά το 1950, αναφέρθηκαν αρκετές ενδείξεις ότι οι σεληνιακές φάσεις έχουν επίδραση στις βροχοπτώσεις και στις συγκεντρώσεις πυρήνων συμπύκνωσης  δίνοντας ένα νέο ενδιαφέρον στο θέμα. Για να εξηγήσουν αυτά τα στοιχεία, ορισμένοι συγγραφείς απέδωσαν τη σεληνιακή επιρροή στη σεληνιακή διαμόρφωση της μετεωρικής σκόνης που φτάνει στη Γη, αν και άλλοι το αποδίδουν στις βαρυτικές παλίρροιες ή ακόμα και σε αποτέλεσμα της σεληνιακής επίδρασης στην κυκλοφορία μεγάλων κυμάτων στην τροπόσφαιρα. Η άποψη αυτή στηρίχτηκε και έγινε αναφορά από άλλους επιστήμονες με παρεμφερή συμπεράσματα και την προσθήκη της υπόθεσης πως η έλξη της Σελήνης είναι πιθανόν να επηρεάζει την ποσότητα μετεωρητικής σκόνης που εισέρχεται στην ατμόσφαιρα, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην δημιουργία καταιγίδων και του άστατου καιρού.

ΟΙ ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ

Πιό σύγχρονες μελέτες προσπαθούν να βρουν τη σεληνιακή επίδραση στη δραστηριότητα καταιγίδων και εξετάζεται η επίδρασή της για δύο σχετικά μικρές περιόδους (1930-1933 και 1942-1965) σε σταθμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι μελέτες αυτές αλλά και νεότερες διαπίστωσαν αύξηση της δραστηριότητας καταιγίδων  δύο ημέρες μετά την πανσέληνο και την απέδωσαν αυτή  στη σεληνιακή διαμόρφωση του μαγνητικού πεδίου της γης στη γεωμαγνητική ροή και σε μια άγνωστη επίδραση στην κατώτερη ατμόσφαιρα που προκαλείται από την ευθυγράμμιση του Ήλιου, της Γης και της Σελήνης . Οι ημέρες καταιγίδας που συλλέχθηκαν σε τρεις σταθμούς στη Νότια και Νοτιοανατολική περιοχή της Βραζιλίας κατά τη διάρκεια 55 ετών και τα δεδομένα κεραυνών που ανιχνεύθηκαν στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης τα τελευταία 15 χρόνια αναλύθηκαν για να ερευνήσουν πιθανή εξάρτηση από τις σεληνιακές φάσεις. Από όσο γνωρίζουμε, αυτή είναι η πρώτη μελέτη για τη χρήση δεδομένων κεραυνών για το σκοπό αυτό. Το βασικό έναυσμα δόθηκε από τις πρωτοποριακές μελέτες της δεκαετίας του 60

Ο ερευνητές κατέληξαν ότι οι περισσότερες βροχοπτώσεις συμπίπτουν με την πρώτη και τρίτη εβδομάδα του κύκλου της Σελήνης και ιδιαίτερα στο διάστημα από 3 έως 5 ημέρες μετά την Νέα Σελήνη και την Πανσέληνο. 

Παραθέτουμε δύο παλαιότερες αλλά βασικές μελέτες γι όσους ανδιαφέρονται να διαβάσουν περισσότερα

  1. Μελέτη Lund
    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

Στη μελέτη αυτή οι διάφορες δοκιμές στα δεδομένα δείχνουν σαφώς τη στατιστική σημασία του κύκλου των 14.765 ημερών. Πιθανώς ο αιτιώδης παράγοντας είναι σεληνιακός, αλλά αυτό δεν μπορεί να αποδειχθεί πλήρως μόνο με στατιστική ανάλυση. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης επιβεβαιώνονται από τα δεδομένα υετού για τις ανεξάρτητες περιόδους 1950-1959 και 1871-1899. Τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν για τη δοκιμή της περιόδου 1950-59 ήταν επίσης διαθέσιμα για την περίοδο (1900-1949) και έδειξαν ουσιαστικά τα ίδια αποτελέσματα. Τα στοιχεία για τη Βοστώνη, τη Νέα Υόρκη, το Τορόντο και την Ουάσινγκτον,δείχνουν ότι: τα τελευταία 90 χρόνια δεν υπήρξε σημαντική μετατόπιση επιπέδων στη φάση του κύματος με περίοδο 14.765 ημερών. Η καμπύλη που παρουσιάζεται στο σχήμα 13, με βάση τα δεδομένα  μπορεί να είναι δύσκολο να ερμηνευτεί από την άποψη του μεγέθους ενός συνολικού αποτελέσματος. Για το λόγο αυτό, θεωρήθηκε επιθυμητό να παραχθεί μια περίληψη -σύνοψη όλων των 63 ετών των δεδομένων βροχοπτώσεων

Τα αποτελέσματα, όπως φαίνεται στο σχήμα 15, δείχνουν ότι η μέση ποσότητα βροχοπτώσεων ήταν περίπου 10% υψηλότερη λίγες μέρες μετά την πανσέληνο σε σχέση με λίγες ημέρες πριν.

2. Ανάλογη μελέτη δημοσιεύουμε και παρακάτω :

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Η επίδραση του φεγγαριού στον καιρό έχει προταθεί από πολλούς ερευνητές και σχεδόν όλοι φτάνουν τελικώς πολύ πίσω στον χρόνο σχεδόν στην αρχαιότητα. Φαίνεται όμως ότι είναι “άσκοπο” να  κάνουμε αναφορά της “αρχαίας γνώσης” επικαλούμενοι ατελείωτες πληροφορίες σε μια πίστη που αναφέρεται στις  σχέσεις σελήνης και καιρού μεταξύ παλαιών ανθρώπων και πολιτισμών που χρησιμοποίησαν το  σεληνιακό ημερολόγιο. Υπάρχουν όμως αυτές οι περιπτώσεις της λαογραφίας που μερικές φορές είναι προκλητικά ακριβείς . Κάποιες ιστορίες για τις γεωργικές δεισιδαιμονίες ίσως να προέκυψαν από μια σωρευτική και διαισθητική «παρατήρηση».

Στις εργασίες και αναφορές δεν γίνεται προσπάθεια να δοθεί μετεωρολογική ερμηνεία ή να προταθούν φυσικές εξηγήσεις των ευρημάτων. Σε άλλες γίνεται  αναφορά με παρεμφερή συμπεράσματα και την προσθήκη της υπόθεσης πως πολλοί παράγοντες συμβάλλουν σε αυτόν τον άστατο καιρό , όπως η έλξη της Σελήνης  η οποία είναι πιθανόν να επηρεάζει την ποσότητα μετεωρητικής σκόνης που εισέρχεται στην ατμόσφαιρα, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην δημιουργία καταιγίδων. Κατά κανόνα το φαινόμενο εξετάζεται με στατιστικό ενδιαφέρον. Για παράδειγμα ο Frank Wachowski, στο Σικάγο έλεγξε τα περιστατικά βροχόπτωσης σε 140 Μεγάλες Παρασκευές από το 1871. Μέτρησε οτι έχει συμβεί σε 72 από αυτές τις Παρασκευές να βρέχει πριν από το Πάσχα , (ποσοστό 51 %) όταν κατά τη διάρκεια της περιόδου όλου του έτους,  η πιθανότητα βροχής για οποιαδήποτε μέρα είναι περίπου 40%.

Καταλήγοντας μπορούμε να πούμε ότι όλες οι σχετικές μελέτες που προέκυψαν μέχρι στιγμής τελικά έδωσαν μια νέα διάσταση και «ανακάλυψαν » ξανά αυτό που ο λαός γνώριζε από παλιά. Ότι δηλαδή  μετά την Πανσέληνο πριν το Πάσχα  , ο καιρός είναι αρκετά άστατος. Και βέβαια σε σχέση με την Μεγάλη Εβδομάδα η οποία «πέφτει» αμέσως μετά την Εαρινή Πανσέληνο, το συμπέρασμα που βγαίνει αβίαστα είναι ότι με βάση πλέον και τα επιστημονικά δεδομένα- έστω και στατιστικά -συγκεντρώνονται υψηλές πιθανότητες ο καιρός να κυλά την Μεγάλη Παρασκευή με μουντό καιρό.

Ασχετα αν έχουμε πειστεί ή αν έχουμε πείσει, τελικώς αυτό που μπορούμε να πούμε,  είναι οτι μετά από αυτήν τη ‘Μαύρη Μέρα” και την Σταύρωση του Χριστού θα ακολουθήσει η Ανάσταση. Θα έρθει εκείνη η Λαμπρή Ημέρα για να γεννηθεί η ελπίδα μας για ένα καλύτερο αύριο για να ξεφύγουμε από τη σκλαβιά της αμαρτίας,. Θα έρθει η μέρα,  που θα μπορέσουμε όλοι να βρεθούμε στην ελευθερία της μετάνοιας, να ξεφύγουμε από την αδιαφορία και το μίσος και να εκδηλώσουμε το ενδιαφέρον μας για τα προβλήματα των συνανθρώπων μας. Να στραφούμε τελικώς όλοι μαζί με Αυτόν , προς το μεγαλείο της άδολης και αληθινής Αγάπης . 

One comment

  1. Δράττομαι της ευκαιρίας -κ. Κολυδά- να επαναλάβω, ότι σε αρκετά ζητήματα είτε συμπλέουμε είτε έχουμε παράλληλες κατευθύνσεις προσέγγισής τους, ακόμη κι αν δεν καταλήγουμε σε ταυτόσημα συμπεράσματα.
    Η σχέση μου με τον καιρό και τις εποχές ενισχύθηκε όταν υπηρέτησα στο ΕΝ ως ασυρματιστής και είχα την υποχρέωση να ενημερώνω τακτικά τη Γέφυρα κυβέρνησης του πλοίου, ενώ προϋπήρχε ενδιαφέρον φυσιολατρικό, από τα πρώτα μου χρόνια, επειδή απ’ όσο με θυμούμαι γευόμουν έντονα τον καιρό και – με’ εξαίρεση τη ζέστη με άπνοια – με γοήτευε, ειδικά ο χειμωνιάτικος.
    Γνωρίζω ότι η ηλεκτρομαγνητική φόρτιση της ατμόσφαιρας μεταβάλλεται αρκετά κατά τη διάρκεια του 24ώρου αναλόγως του γεωγραφικού μήκους, καθώς και ότι η επίδραση της Σελήνης είναι εξαιρετικά σημαντική και διάφορη αναλόγως των φάσεων της, σε όλο το φυτικό και ζωικό βασίλειο, όσον αφορά τη συμπεριφορά και αντίδρασή τους σε ερεθίσματα εκ της μεταβολής των συνθηκών-καταστάσεων, όπως λ.χ. η γονιμοποίηση, σπορά, μεταφύτευση, κλάδεμα κλπ. …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *